Storytelling in de horeca: jouw verhaal als identiteit

Mensen doen liever zaken met mensen dan met bedrijven en storytelling is dé manier om jouw bedrijf een gezicht te geven. Verhalen zorgen voor vermenselijking waardoor je toegankelijker wordt voor zowel je gasten als personeel. Belangrijk in een branche als de horeca. Neem daarom het vertellen van verhalen al op in je verbale identiteit tijdens het creëren van je merk!

Wat is storytelling eigenlijk? Het komt neer op – de naam zegt het al – het vertellen van verhalen. Het is een marketingmethode waarbij je met de billen bloot gaat. Natuurlijk alleen hoe, waar en wanneer jij dat wilt. Het gaat om verhalen over de diensten of producten die je aanbiedt (een diner, slaapplek, feestlocatie, goede gin), in de breedste zin van het woord. Een sfeerimpressie, achtergrondinformatie, de mensen achter het bedrijf een gezicht geven. Maar je kunt ook je eigen verhaal opmaken, een karakter creëren dat het verhaal voor jou vertelt.

Cocktailbar Ultramarijn in Den Haag doet dat leuk met the Captain. De bar heeft een nautisch thema en dit lees je in alles terug; de website, social media… the Captain and his crew zorgen ervoor dat Ultramarijn een bestemming op zich is, waar je naartoe reist om te proeven wat ze allemaal van hun ontdekkingsreizen hebben meegenomen. Het gaat om verhalen die relevant zijn voor de doelgroep en ervoor zorgen dat ze samen een homogeen merknarratief vormen. Naast dat je sympathieker wordt bevonden, en menselijker, zorgt storytelling er ook voor dat (potentiële) gasten en zakelijke partijen beter begrijpen waar je voor staat waardoor er een emotionele band ontstaat.

Storytelling en emotionele binding

In een brandguide is niet alleen aandacht voor je logo en lettertypes, maar ook voor je verbale identiteit. Je merkverhaal, tone of voice, en eventueel de keuze voor het verhaal dat je wil vertellen, de storytelling. Die keuze heeft invloed op alle facetten van je verbale identiteit, met name je taal- en beeldgebruik. Door te kiezen voor een goed verhaal, of mensen een kijkje in de keuken te geven, verover je een plekje in het onderbewustzijn van je doelgroep. Verhalen blijven eerder en langer hangen dan logo’s. Die emotionele binding zorgt voor sympathie, meer dan dat je alleen communiceert over prijzen, functies of technische snufjes. Jij legt de nadruk op emoties, ervaringen en persoonlijkheid.

Maar waar moet je dan op letten?

·       Maak een keuze of je een verhaal wil creëren of dat je dicht bij de realiteit blijft.
·       Vertel verhalen over jou als ondernemer, je personeel of leveranciers.
·       Vertel verhalen over gerechten of het productieproces van je gin.
·       Geef echt een kijkje in de keuken, durf kwetsbaar te zijn. Je lezers zijn alleen maar mooiweerberichten op een gegeven moment wel zat. Vertel waarom je doet wat je doet, voor welke dilemma’s je staat, welke risico’s je hebt genomen en hoe dat heeft uitgepakt.
·       Benoem waar je trots op bent, wat belangrijk voor je is, waarvoor je staat.
·       Alle verhalen samen zorgen voor een toegankelijk, menselijk merk. Wie de doelgroep ook is.
·       Maak je eigen voetstuk niet te hoog, anders val je zo hard.
·       Werk samen met de mensen om je heen. Welke verhalen hebben zij te vertellen?
·       Pak het professioneel aan en voer je storytelling door op ieder communicatiekanaal.
·       Zorg voor foutloos taalgebruik dat aansluit op je gekozen tone of voice.

Overal zijn verhalen

Storytelling leent zich voor ieder restaurant, hotel, bar of drankmerk. Overal zijn namelijk verhalen te vinden, echt! En als je dit te moeilijk vindt, verzin je er een. Je kunt je voorstellen dat deze marketingtechniek makkelijk toepasbaar is op speakeasy’s, pop-up’s en bijzondere producten, maar ook een buurtcafé is geschikt voor storytelling. Want waar mensen zijn, zijn verhalen. Horeca is er uitermate geschikt voor. En zit je even verlegen om verhalen, dan creëer je ze; ga bijvoorbeeld een samenwerking aan met een ondernemer uit je straat. Een bedrijf dat goed inzet op storytelling is bijvoorbeeld Mercure, onderdeel van de hotelgroep Accor. Dit merk staat voor lokaliteit en dit voeren ze overal door. In de hotels zelf, op hun socialmedia-accounts en op de websites. Hier maak je kennis met lokale leveranciers en via hun stadsgidsen tippen locals de leukste adresjes en things to do. 

Waar je ook voor kiest, het belangrijkste is dat je verhaal overal consequent wordt verteld: op social media, je website, communicatie binnen je zaak of in persoon. Consistentie bouwt vertrouwen en herkenbaarheid op en zorgt er uiteindelijk voor dat jouw doelgroep verliefd op je wordt.

 

Ben jij op zoek naar een partner in het creëren van je verbale identiteit? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden bij Brandchef.

hello@brandchef.amsterdam
+31 20 7521 751

Related Post

Want to start a project?

Let's Talk